Bruno Csehország


Egyéni keresés

Területe: 230,2 km²
Népessége: 367.183 fő
Népsűrűsége: 1595 fő/ km²
Földrajzi fekvése: 49° 11' É, 16° 36' K.
Tengerszint feletti magassága:200-479 m.
Régió:Jihomoravský kraj.
Irányítószáma:602 00.
Felosztása: 29 városrész.
Hivatalos honlapja: http://www.brno.cz/
Csehország zászlója

Cseh zászló
3D Animated Flags
by 3DFlags.com

Brno

Click for Brno, Czech Republic Forecast






Brno varoskep-kicsi.jpg
Brno, városkép (Foto: Flickr by toddraden)






A város a Jihomoravský járásban fekszik. A Pozsonyt Prágával összekötő autópálya mellett. Összekötő kapocsként működik Pozsony, Bécs és Magyarország között. Közlekedési vonalai fontos tranzitszerepet töltenek be. Brno a Cseh-Morva-dombvidék és a Brnói-alföld határán fekszik. Az évi átlaghőmérséklet 9,4 °C, az átlag évi csapadékmennyiség pedig 505 mm. Évente átlagosan 1771 órát süt a nap, és 150 csapadékos nap van.


Morva folyo-kicsi.jpg
A Morva-folyó (Foto: Flickr by Dezidor)

Lánivalók

Egyetemei:


Brno a cseh egyetemvárosok egyik legjelentősebbike, 6 egyetem is található itt. Tipikus egyetemi város, Magyarországról is számos lehetőség van ösztöndíj keretében egy-egy félév eltöltésére e csodás városban. A legnagyobb az 1919-ben alapított Masaryk-Egyetem közel 32 000 hallgatóval, amit az 1899-ben alapított Brnoi Műegyetem követ több, mint 18 000 hallgatóval, továbbá a Mendel Mezőgazdasági és Erdőgazdálkodási Egyetem, a Brnoi Állatorvosi Egyetem, a Kunsthochschule Brnoi Janáček Zeneművészeti Akadémia, és a katonai Honvédelmi Egyetem. Híres Brno jogi egyetemi képzése is.
Jogi Egyetem-kicsi.jpg
A Jogi Egyetem (Foto: Flickr by Mercy)






Nevezetességek:


Kiállítási Terület: Európa legelegánsabb vásárterülete, melyet 1922-ben alapítottak. A vásárvárost harminc mérnök tervezte, állandó és időszaki pavilonok állnak itt.


Kiallitokozpont-kicsi.jpg
A Kiállítóközpont (Foto: Flickr by Aktron)






Kapucinusok Szent Kereszt Temploma: 1648–51 között épült a leghátborzongatóbb látványosság Brnóban. Szellőzőnyílásainak rendszere megőrizte a szerzetesek kiszáradt földi maradványait, akik 1780-ig temetkeztek ide. Összesen 153 múmiát őriznek itt, köztük városi urakat és Trenck Ferenc báró, pandúrezredes (1711–1749) tetemét is, aki a Spielberg (ma: Spilberk) börtönében raboskodott haláláig. (Jókai Mór: „A két Trenk” c. regényében ő a „magyar Trenk”).


szent kereszt templom-kicsi.jpg
A Szent Kereszt templom (Foto: Flickr by pascal calarco)






Spielberk: 1277-ben épült gótikus stílusú vár, mely a 17–18. században terebélyes barokk erődítménnyé vált. 1939–40-ben a Gestapo központja volt, 1961 óta itt található a Brnói Városi Múzeum. A vár magyar vonatkozása, hogy a 18. század végén a magyar jakobinus mozgalom tagjait, köztük Kazinczy Ferencet is itt börtönözték be. Ezekre az időkre a vár falán található márványtábla emlékeztet: „A magyar hazafiaknak, akik a vár börtönében szenvedtek a nemzeti függetlenségért és a haladásért. A magyar nép – 1964”. A két emelet mély kazamata börtöncellái ma nyitva állnak a látogatók előtt. A 19. század közepéig, majd a második világháború alatt működött börtönként.


Spielberk kastely.jpg
A Spielberk kastély (Foto: Flickr by youplayawhat)






Szent Péter-Pál Székesegyház: A 11. században épült eredetileg román bazilikának. A templom a Petrov-dombon áll, így szó szerint kimagaslik a város látképéből. A székesegyházat kétszáz évvel később gótikus részekkel egészítették ki, s az évszázadok során barokkosították, majd a 20. század elején visszaalakították gótikus formájára.


Szent Peter es Pal Szekesegyhaz-kicsi.jpg
A Szent Péter és Pál Székesegyház (Foto: Flickr)






Káposzta-piac (Zelny trh): A székesegyháztól nem messze található tér, ahol ténylegesen is zöldségpiac üzemel. A tér ékessége az ún. Parnasszus-kút, mely kb. 300 éves.


parnasszus kut.jpg
A Parnasszus-kút (Foto: Flickr by Jordi Chueca)






Szent Jakab templom: A 13. században építették, gótikus stílusban. Háromhajós szerkezetű, lenyűgöző boltozattal. A templom 92 méteres tornya Brno legmagasabb, a Szent Péter-Pál Székesegyházénál is nagyobb templomtornya. Utóbbi csak a domb miatt emelkedik végeredményben magasabbra, mint a Szent Jakab templom.


Szent Jakab templom-kicsi.jpg
A Szent Jakab templom (Foto: Flickr)






Villa Tugendhat: különösen ismert épület, 1929-ben a németet Mies van der Rohe építette, kiemelkedő funkcionalista építmény. 2002 óta az UNESCO által nyilvántartott Világörökség része. Érdemes megnézni továbbá a magas tornyú Óvárosházát (Stará radnice), ami a gótika és reneszánsz keveréke; a Brünni Nemzeti Színházat (a régi Mahen-Színházat és az új Janáćek-Színházat), valamint a Lužánky nevű városi parkot.


Villa Tugendhat-kicsi.jpg
A Villa Tugendhat (Foto: Flickr by Mr Hyde)






Morva-karszt: Brnotól északra található, Csehország egyik leglátogatottabb nevezetessége. Majdnem 100 négyzetkilométer területű hegység. Több mint 1100 barlang, valamint szakadék található a területén, emellett régészeti lelőhelyként is ismert. A legnagyobb, igazi labirintus jellegű barlangrendszere az Amatőr-barlang, amely azonban a turisták számára nem látogatható.


barlang-kicsi.jpg
Barlang (Foto: Flickr by David Prochazka)






Macocha- szakadék: nem úgy az Ostrov falutól nyugatra fekvő 138 méter mély és 100 méter széles Macocha-szakadék. A kilátó teraszokról megtekinthető a mélységben kanyargó Punkva-folyó. A látogatóközpont mellett tágas parkoló, büfék, ajándékbolt és étterem várja a fáradt vándorokat.


macocha-szakadek 3-kicsi.jpg
A Macocha-szakadék (Foto: Flickr by David Prochazka)

Közlekedés
Brno, mint a második legnagyobb cseh város, rendelkezik nemzetközi repülőtérrel. Közúton pedig legegyszerűbben a Pozsony-Prága autópályán közelíthető meg.
tabla.jpg
Merre tovább? (Foto: Flickr by youplayawhat)




A városi tömegközlekedést a brnoi tömegközlekedési vállalat szervezi. A villamospályák összesen 80 kilométer hosszúak, rajtuk 13 villamos szállítja az utasokat. A 90-es évek közepén egy nagyszabású módosítás során az addigi sok,rövid járat helyett inkább kevesebb, de hosszabb útvonalon közlekedő villamost vezettek be.


Brnoi villamos-kicsi.jpg
Brnoi villamos (Foto: Flickr by Dezidor)




Ekkor vezették be a várost egyik szélétől a másikig átívelő vonalakat is.. Ezek a belvároson áthaladva kapcsolják össze a városszéli lakótelepeket. Így a közlekedés legtöbbször egyszerűen, egy, legfeljebb két átszállást igényel. A járatok közlekedése igen sűrűnek nevezhető. A hálózat origója a főpályaudvarnál található, ahol egy négy vágányhoz kapcsolódó állomás várja az utasokat.


Fopalyaudvar-kicsi.jpg
Főpályaudvar (Foto: Flickr by Kirk)




A villamosok a legnagyobb forgalom idején átlagosan 6, egyéb napszakokban a leterheltebb útvonalakon körülbelül 7 percenként, a nem annyira igénybevett járatokon pedig negyedóránként járnak. Hétvégén 10-20 percet kell várni egy-egy járatra, kivétel ez alól a szombat délelőtt és a vasárnap este, amikor a több utas miatt gyakrabban közlekednek. A 13-ból hat járat non-stop közlekedik, így a város minden fontosabb része folyamatosan elérhető. Az állandó megállók mellett feltételes, illetve időszakos megállóhelyek is vannak, ezeken a járatok csak bizonyos napszakokban állnak meg. Valamint áthaladhatnak abban az esetben, ha nincs se fel, se pedig leszálló, ezzel szemben az állandó megállóhelyeken akkor is megállnak a villamosok, ha éppen senki sem vár ott. A megállóhelyek tájékoztató tábláin az adott megállóból érvényes indulási adatokat ismerhetik meg az utasok. A járatok szervezése is rugalmas, ha szükséges, a kocsik nem a rendes vonalon közlekednek, hanem kitérnek a nagyobb ipari centrumokhoz, vagy érintik az útvonalukhoz közel fekvő, de más vonalon elhelyezkedő lakótelepeket is. A megállóhelyek egymás közti átlagos távolsága elég nagy. A nagy lakótelepek tervezésekor előre meghatározták a villamos-pályák helyét, így itt a vonalak végig zárt pályán haladnak.


villamos.jpg
Villamos (Foto: Flickr by youplayawhat)




A váltók jó minősége gyors, akár 40 km/h-s áthaladási sebességet biztosítanak, ami jelentősen csökkenti a felesleges időveszteséget. Ennek köszönhetően igen nagy tempót diktál a villamosközlekedés, még a város két szélét összekötő leghosszabb, közel 15 kilométer hosszú vonalon is végigérnek legfeljebb fél óra alatt. Ezek után nem is csoda, hogy a tömegközlekedés kétharmadát ez az eszköz bonyolítja le. A teljes hálózat 13 villamosvasútvonalat, majdnem ennyi trolijáratot, illetve közel 50 autóbuszt tesz ki, amely a városhatárokon is átnyúlik, és bekapcsolja a forgalomba Brno környékét is. A város fontos vasúti csomópont, hiszen átszállás nélkül utazhatunk innen Bécsbe, Berlinbe, de elérhető közvetlenül Prága és Budapest is. Prágába a D1-es autópályán is gyorsan eljuthatunk. A turanyi nemzetközi repülőtér körülbelül 10 kilométerre fekszik a városközponttól, ahonnan repülők indulnak egész Euróbába, például Milánóba is.


 



 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése